Mensen zijn bereid je te volgen als je bereid bent de ander te volgen. Dat betekent eigenlijk dat mensen houden van mensen die zijn zoals ze zelf zijn. En op onbewust niveau weten we dat allemaal. We sluiten ons het liefst aan bij de mensen die ongeveer hetzelfde model van de wereld (beeld van de werkelijkheid) hebben als wij. Glashelder, toch?

Rapport

Rapport is een proces van ontvankelijk voor elkaar zijn en betekent niet noodzakelijkerwijs dat men het eens is met de mening en het gedrag van de ander. Het woord “rapport” is ontleend aan het Franse werkwoord “rapporter” (terugbrengen). De omschrijving van dit begrip is: invoelende relatie of begrip. Het gaat om tweerichtingsverkeer! Glashelder, toch?

Echt

Je weet dat je zo’n relatie kunt leggen als je een oprecht gevoel van vertrouwen en respect voor de ander ervaart, wanneer je gemakkelijk met een ander kunt spreken, ongeacht hoe deze van je verschilt en wanneer je weet dat je luistert en er naar je geluisterd wordt. Glashelder, toch?

Opdracht

Voor een interim-manager is het belangrijk om snel “rapport” met de medewerkers te maken. Hoe sneller ze op je aangesloten zijn, hoe makkelijker je de opdracht (op een transparante manier) met ze kunt delen. Daardoor kun je sneller aan de slag en heb je meer kans om het beoogde resultaat te halen.

Sleutel

Waarschijnlijk stel je het op prijs om je tijd door te brengen met mensen die net zo zijn als jij. Alleen bestaat de wereld uit een wonderlijke mengeling van allerlei soorten mensen met speciale vaardigheden, meningen en achtergronden. Als je geen connectie met anderen maakt, leef je in een zeer beperkte wereld. De sleutel tot succes en beïnvloeding, in privé en zakelijk, is “rapport”. Ga er eens vanuit dat alles wat je wilt bereiken, wilt leren, meester wilt maken, wilt ervaren, iemand ergens op deze wereld al heeft ervaren.

Relatie

Dat diegene de levenservaring, het netwerk, of iets anders wat jij nodig hebt, al in zijn bezit heeft. Ze zijn niet van plan om je zomaar te geven wat je wilt en nodig hebt tot je hen geeft wat ze willen en nodig hebben. En je zult er pas achter komen wat ze willen en nodig hebben, totdat je eerst een relatie, een verstandhouding met ze opbouwt. Dat kan door middel van “rapport”. Het zorgt ervoor dat de dingen veel makkelijker kunnen worden gedaan, het betekent dat je een goede service aan anderen kunt leveren en dat je als “klant” een prettige service krijgt.

Verbinding

Wat is dan een relatie door middel van rapport? Totale responsiviteit tussen twee personen of twee groepen mensen. De verbinding of de vonk die in bepaalde communicatie en relaties aanwezig is. Rapport is net als geld. Je beseft pas dat je een probleem hebt als je bijna zonder zit. Rapport is niet een techniek die je naar willekeur in- of uitschakelt, maar dient een voortdurende stroom tussen gesprekspartners te zijn.

Regel

Regel één van communicatie is: creëer “rapport” alvorens te verwachten dat iemand naar je luistert. Dit geldt voor iedereen en voor elke situatie, ongeacht wie het betreft. Houd wel in gedachten dat je “rapport” nooit zomaar uit je mouw kunt schudden op een vergadering of een situatie, waarin problemen moeten worden opgelost. Echt “rapport” is gebaseerd op een instinctief gevoel van vertrouwen en oprechtheid.

Realiteit

In één van mijn interim opdrachten kreeg ik te maken met een adjunct-directeur van een groot verzekeringsbedrijf (“Glashelder”). Je zou hem kunnen rangschikken onder de leiderschapsstijl; dominant en alleenheerser. Ik had moeite met zijn manier van communiceren. Hij haalde me regelmatig uit overlegsituaties omdat hij iets wilde weten. Dit deed hij onder het mom van “ik ben de baas en als ik je nodig heb, dien je maar te komen”.

Moeizaam

Gesprekken tussen hem en mij verliepen moeizaam, mijn aanpak was nooit de aanpak die hij zou kiezen en ik had maar te managen zoals hij vond dat het goed was. Wat wil zo’n persoon? Gelijk of geluk? Hij was ook regelmatig boos op medewerkers die hun werkzaamheden op een ander manier deden dan hij dat wilde. De enige manier om de dingen goed te doen was zijn manier. Hij kon zelfs zo woedend worden dat hij een dag na een 25-jarig jubileum besloot, dat ik die medewerker maar moest ontslaan. Hij had het dossier van die medewerker nog eens goed tot zich genomen. Totale waanzin ten top!   

Monoloog

Hij deed niet aan “rapport” en ik had nog nooit van deze NLP-techniek gehoord. In onze gesprekken legde hij altijd zijn benen op zijn bureau en begon een monoloog. Het hele schouwspel kwam op mij zeer intimiderend over. Ik kon er toen nog niet mee omgaan en ben me daarom gaan verdiepen in NLP en kwam zodoende met “rapport” in aanraking. Als ik toen al geweten had wat “rapport” was en de techniek zou beheersen, had ik mezelf de volgende vragen gesteld:

  • Hoe wil je je relatie met hem graag wijzigen?
  • Welke impact zou dat op je hebben?
  • Welke impact zou dat op hem hebben?
  • Is het de moeite waard om er tijd en energie in te stoppen?
  • Onder welke druk staat hij?
  • Wat is voor hem op dit moment het allerbelangrijkst?
  • Zijn er mensen die al “rapport” met hem opgebouwd hebben? Kan ik van ze leren?
  • Welke andere hulp (bronnen) kan ik in brengen om “rapport” op te bouwen?
  • Welke ideeën heb ik op dit moment om met deze relatie aan de slag te gaan?
  • Wat is mijn eerste stap?

Klik

In plaats van me af te zetten tegen hem, had ik waarschijnlijk nog een poging gedaan om een “klik” (of match) met hem te maken. Na zes weken heb ik mijn opdracht teruggegeven, omdat ik er wel klaar mee was. Vanzelfsprekend accepteerde hij dat niet: “Dan ontsla ik je nu van je opdracht”! Hij bepaalde zelf wel wanneer iemand kon gaan. Onder begeleiding van de bewaking kon ik per direct vertrekken. Nu zie ik er wel de humor van in, toen zag ik dat anders. Later heb ik me ook nog eens verdiept in de vele gesprekken met de NLP-techniek “Perceptuele Posities”. En dus mezelf in de spiegel aangekeken. Ook dat was enorm verhelderend voor mijn eigen persoonlijke groei. Conclusie: “Rapport is macht”! En dat is “Glashelder”.

Contact

Levert dit genoeg stof op om op de juiste manier rapport te maken met de ander? Het stellen van de juiste vragen kan je daarbij helpen. Wil je daar nog meer over weten en/ of eens met iemand over sparren neem dan contact op met de Academie voor NLP en maak een afspraak. Kortom, vraag eens aan een Personal Coach van de Academie voor NLP wat hij daarin voor jou (en je organisatie) kan betekenen. Gewoon doen! Glashelder, toch?

Verander de stand van je zeilen
Gewoon Doen! Maak een afspraak!