De meeste ondernemingen doen jaar in jaar uit hetzelfde, hoogstens met kleine, incrementele veranderingen. Daardoor kunnen ze afvragen op welke manier ze de toekomst het hoofd kunnen bieden? Je kunt verwachten dat elke branche geconfronteerd zal worden met ideeën die de bestaande businessmodellen op hun kop zullen zetten. Nieuwe concurrenten komen vaak uit een andere markt. Ze dienen zich van buitenaf aan.

Businessmodel

Misschien is de beste manier om daarmee om te gaan je eigen businessmodel te blijven onderzoeken en de eigen organisatie voortdurend onder de loep te nemen. Larry Page van Google heeft eens gezegd dat elke onderneming eens in de zoveel jaar aan een idee zou moeten gaan werken dat werkelijk ‘amazing’ is. Daarom kan het wel zijn dat je daarvoor je eigen organisatie moet ‘opeten’. Dat lijkt op kannibalisme en klinkt eng, maar als je het nalaat, doet een ander het voor je. Apple, een van de meest succesvolle ondernemingen ter wereld, heeft het aangedurfd door de iPod te integreren in de iPhone.

Naar de coach mix
De Coach Mix van de Academie voor NLP!

Keuzes

Uiteindelijk moet elk businessmodel erop ingericht zijn de klant een optimale gebruikservaring te bieden. Betekent dat de klant zoveel mogelijk keuzes geven? Het zit juist in het afgewogen aanbod. De Google-homepage is bijna geheel wit, en kent maar één functie. Yahoo! volgt een andere strategie, juist wel met allerlei buttons. Beide bedrijven kiezen wat volgens hen voor de klant het beste is.

Goede ideeën

In de huidige maatschappij draait het om relevante, onderscheidende ideeën en het samenstellen van goede teams om die tot uitvoer te kunnen brengen. Wij zijn van mening dat de grote innovatieve ideeën altijd ontstaan in startups: kleine organisaties die de missie hebben de wereld te verbeteren met behulp van nieuwe technologieën. De mensen binnen die organisatie beseffen dat zij elkaar nodig hebben om iets groots tot stand te brengen en werken graag in een soort ‘speeltuincultuur’, met grote open ruimtes en weinig hiërarchie. Zo maken zij gemakkelijk onderling contact. Dat is essentieel voor het ontstaan van goede ideeën. Dat is ook de reden dat veel grote bedrijven vandaag de dag, die cultuur proberen vast te houden.

“Echt goede ideeën ontstaan als mensen zich met elkaar verbinden”.

Steven Johnson; Where good Ideas come from (2010).

Aanbevelingen die de toekomst het hoofd kunnen bieden:

  • Een gezonde geest in een gezond lichaam: wees bereid een topprestatie te leveren en richt daar je leven op in;
  • Laat hiërarchie los, geef mensen vertrouwen, dat kan je bedrijf vleugels geven, falen mag, opgeven niet;
  • Breng ondernemerschap in je bedrijf, jonge talenten willen vooruit en zijn op zoek naar een ‘entrepreneurial spirit’;
  • Laat generaties op elkaar los, juist in de interactie tussen mensen ontstaan de beste ideeën;
  • Bouw een ecosysteem rondom jezelf, zorg voor samenwerkingsverbanden met andere ondernemingen waar iedereen beter van wordt;
  • Geef talent alle ruimte, train het talent ook, en vermijd eenheidsworst;
  • Adopteer de startup mentaliteit, doe waar je goed in bent en wees bereid je eigen businessmodel voortdurend aan te vallen;
  • Wees extreem klantgericht, sluit geen enkel compromis.

Aannames

In onze ‘executive coaching‘ sessies stellen we onderstaande aannames ter discussie. Samenvattend zijn de conclusies die we na intensieve coaching van veel organisaties aannamen omdat ze succesvol geïntegreerd zijn in de bedrijfscultuur. De toekomst het hoofd bieden door:

  • Een open managementstructuur met een gedecentraliseerde besluitvorming, leidt tot een meer innovatieve bedrijfscultuur;
  • Zoek naar de beste talenten onder jonge mensen en geef ze alle ruimte om te experimenteren;
  • Fouten maken mag, opgeven niet, van fouten kun je leren;
  • De beste ideeën ontstaan wanneer je mensen uit je eigen organisatie en uit andere organisaties met elkaar in contact brengt;
  • Wees niet afkerig van idealisme, idealisten mikken op het allerhoogste en zijn ongelooflijk ambitieus;
  • Durf je eigen businessmodel aan te vallen, als jij het niet doet, doet een ander het.

Diensten van de Academie voor NLP

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here