De eerste stap naar verandering van negatief gedrag

Daar zit Sjon dan. Hij kijkt naar het aanstormend managementtalent uit zijn organisatie, zijn collega’s. De gezichten rond de tabel vertellen boekdelen. Deze expressies ziet hij niet vaak in het managementteam. Ze variëren van schaapachtig tot ronduit beschamend. Dit zijn de succesvolle, ambitieuze deelnemers aan een exclusief coaching programma, en tevens de genomineerden om een leiderschapsprogramma bij te wonen, door de directie uitgekozen. Hun ontmaskerende uiterlijk is vanwege een zojuist ontvangen beoordeling van de coach. Deze beoordeling geeft aan dat de meesten van hen in complete chaos en crisis hun tijd en energie proberen te beheersen. Schokkend is het resultaat voor allen. Vernederd door de resultaten, is nu hun directe opdracht om een kleine verandering in hun gewoonten aan te brengen om die situatie te verbeteren. De eerste stap naar verandering van negatief gedrag.

Begin met kleine gewoonten om doelen te bereiken

Wanneer we geconfronteerd worden met problemen die een gedragsverandering vereisen, zetten we vaak in op het halen van grote doelen. Daarmee houden we alleen onszelf opgesloten in een cyclus en halen we onze doelen nooit. Als resultaat gedreven professionals zijn we geprogrammeerd om voor “groot te gaan of naar huis te gaan” en om “grote gedurfde doelen te stellen”. Grote doelen zijn meer belastend dan ze motiverend zijn. Ze vereisen een enorm streven om die doelen te halen. Daardoor biedt dat uiteindelijk geen ondersteuning voor ons drukke leven. Laat staan dat we ze kunnen volbrengen. De eerste stap is om die grote doelen naar kleinere doelen om te zetten.

Chunking

Als we een verheven doelstelling tekortdoen, ontstaat er een negatieve spiraal van ontmoediging die toekomstige acties doen afschrikken. In plaats van voorwaarts te schuiven, glijden we achteruit. Het is geweldig om groots te dromen, maar de manier om grote doelen te bereiken is om klein te beginnen. Door middel van het veranderen van ‘micro’ gewoonten. Micro gewoonten zijn kleine componenten van een grotere gewoonte. Door een ambitieus doel af te breken in kleinere stukken, meer haalbare doelen (in NLP termen ‘Chunking’), zijn we langer bezig om die doelen te bereiken, maar micro gewoonten helpen wel om die grote doelen uiteindelijk te bereiken.

Is dat alles?

Het idee om verandering aan te brengen door middel van het veranderen van kleine gewoonten is niet nieuw. Mensen hebben echter nog steeds moeite om ze te implementeren. We zijn geïndoctrineerd tot (en worden beloond voor) groot denken, niet voor het uitvoeren van ‘kleine’ zaken. We voelen ons misschien gek als we iets piepkleins doen en om daar tijd aan te besteden lijkt onvoldoende de moeite waard. Daarom praten we ons zelf af van het doen van kleine veranderingen. We horen de anderen al zeggen: Is dat alles wat je gedaan hebt?

Gids

Zelfs het opnemen van een kleine verschuiving of verandering in onze routines is moeilijker dan we ons kunnen voorstellen. De realiteit met betrekking tot grote gedragsveranderingen is dat het onwaarschijnlijk is dat je ’s nachts een dramatische verschuiving of verandering plaats kan laten vinden en de volgende morgen met veranderd gedrag aan de slag gaat. Anders had je dat toch al lang geleden gedaan, toch? Maar we onderschatten vaak ook onze weerstand tegen kleinere aanpassingen. Eventuele wijzigingen in onze routines en ‘ingebakken’ gedrag is moeilijk te verteren. Om te slagen met het veranderen van micro gewoonten is het daarom belangrijk om weloverwogen en samen met een gids (choreograaf) stappen te zetten om de veranderingen te ondersteunen. Benieuwd wat een coach van de Academie voor NLP in deze kan betekenen?

“Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here