Een boodschap voor mezelf? Creëer indrukwekkende doelen. Afgelopen week zat ik bij de afscheidsdienst van een kennis, onverwacht. Wat me opviel was dat hij nog zoveel wilde doen in dit leven. Het was iemand met veel visie, interesses, creativiteit en overlevingsdrang. Een ondernemende man met veel passies, ook buiten zijn dagelijkse ondernemerschap.

Indrukwekkende doelen

Uit de plechtige toespraken droop het respect van zijn co-werkers, familie en vrienden af. Daarin herinnerden de sprekers ons aan zijn prachtige lange termijn doelen. Indrukwekkende doelen ook. Maar wat is de zin van doelen als het leven er zo genadeloos tussen kan komen? Waar doen we het voor? Waar doe ik het voor? Hoe belangrijk is het stellen van doelen nou eigenlijk?

Reizigers

Mijn gedachten brachten me naar het verschil tussen reizigers en trekkers. Reizigers hebben een duidelijk doel in gedachten en bestuderen de routekaart uitgebreid om daar zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen komen. Ze kunnen het doel onderweg bijstellen, maar ze zijn nooit doelloos. De reis kan onprettig zijn maar is slechts een middel om te komen waar de reiziger wil zijn. Als ze de reis zouden kunnen overslaan (tegen meerprijs), dan zouden ze dat geheid doen. Om onderweg goed voorbereid te zijn, nemen ze van alles mee. Ze zien later wel wat ze daarvan gebruiken. Als het tijdens de reis even tegenzit, dan worden reizigers nerveus. Ze gaan achter lopen op schema. Ze vragen de reisleider wat er aan de hand is, want ze willen verder.

Trekkers

Hoe pakken trekkers dat aan? Heel anders aan. Ze hebben geen vastomlijnd doel, maar genieten van de reis zelf. Trekkers bestuderen het routeschema nooit van tevoren, maar stoppen het in hun bagage en beginnen aan de reis. Een trekker neemt alleen het hoognodige mee voor onderweg, want je weet nooit wat er allemaal op dat pad komt. Je kunt nu eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Als er een verstoring is in de reis, dan berusten ze zich daarin of onderzoeken hoe ze het dan gaan aanpakken. Ze hebben niet zoveel met lange termijn doelen. Doelen over 10, 20, 30 jaar? Ze weten niet eens wat en waar ze vanavond gaan eten. De trekkers onder ons zijn niet doel gedreven, maar waarde gedreven. Wat is voor hen nu echt belangrijk? Wat vind ik leuk en wat vind ik interessant? Waarden zijn natuurlijk superbelangrijk, maar in deze ook de voortgangsmeting. Want ze zijn wel op reis.

Outcome

Of je nu een belangrijk telefoontje wilt doen, een reis van vier maanden naar India wilt voorbereiden, een tweejaarlijkse strategie wilt implementeren of de volgende stap in je persoonlijke leven wilt zetten en er is iets dat je tegenhoudt, dan is een meeslepend vooruitzicht of een doel (outcome) dat je voor ogen hebt handig. Meeslepend en met passie, staat voor het uit bed springen en zin hebben in de dag, uit je luie stoel komen of je duffe bezigheid opgeven om met volle overtuiging iets nieuws te gaan doen. Een Well Formed Outcome (WFO) opstellen met de Academie voor NLP kan daarbij helpen.

Ondernemers

Ook ondernemers zijn reizigers of trekkers. Ze stellen het reisdoel of de reisbeleving op de eerste plaats. Twee geheel verschillende perspectieven. Mooi om te zien dat ondernemers enorm verschillend kunnen zijn. Ik ben vooral een trekker, zo merkte ik al in mijn leven tot op heden. Maar zou dat trekken best wel wat willen combineren met reizen. Want doelen in de toekomst geven veel perspectief en kader voor het huidige moment.

Concept

Creëer indrukwekkende doelen. Het concept van ‘outcomes’ is een centraal thema in NLP. Als je een goed gedefinieerde outcome voor ogen hebt, werkt dat motiverend voor de dingen die je echt waar wilt maken. Je leert daarmee dat de weg naar je succes veel gemakkelijker en meeslepender wordt als je graag doet wat je doet.

Nieuwsgierig? Contact?

Verander de stand van je zeilen
Gewoon Doen! Maak een afspraak!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here